czwartek, 26 września 2013

Nowe przepisy konsumenckie coraz bliżej!

W najbliższym czasie czeka nas niemała, i o dziwo pozytywna, zmiana przepisów dotyczących ochrony praw konsumentów. Głównym powodem nowelizacji przepisów jest obowiązek wdrożenia dyrektywy o prawach konsumenta (2011/83/UE), na co mamy czas do 13 grudnia tego roku.



W skrócie- co ulegnie zmianie?

- termin odstąpienia od umowy zawartej przez Internet zostanie wydłużony z 10 do 14 dni;
- nowe przepisy pozwolą przedsiębiorcom przesyłać wszelkie informacje dotyczące odstąpienia nie w formie papierowej (chociaż i tak aktualnie jest to rzadko spotykane), lecz w formie elektronicznej np. mailowo;
- jeśli przedsiębiorca trudniący się e-handlem nie poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy, ten będzie mógł odstąpić od niej nawet w ciągu 12 miesięcy od dnia zakupu!;
- aktualnie konsument decydując się na odstąpienie od umowy musiał pisemnie poinformować o tym fakcie przedsiębiorcę. Po zmianie przepisów będzie to możliwe także za pośrednictwem internetu (o ile przedsiębiorca udostępni na swojej stronie odpowiedni formularz).

Całą treść Dyrektywy 2011/83/UE znajdziecie TUTAJ.


wtorek, 24 września 2013

CCC Klub- czyli problem nie tylko konsumenta.

W sierpniu zeszłego roku CCC wystartowało z tzw. 'CCC Klub'. O co dokładniej chodzi Spółka wyjaśnia na swojej stronie:

"Z kartą CCC KLUB dowiesz się pierwszy o najnowszych kolekcjach CCC oraz superpromocjach i dodatkowych przecenach na buty i torebki w salonach CCC. Otrzymasz też specjalne sms-y lub e-maile z kodami rabatowymi wyłącznie dla Klubowicza!"



Wychodzi na to, że każdy kupujący w CCC ma możliwość dołączenia do klubu i uzyskania korzystnych rabatów na zakupy w tej popularnej w Polsce sieciówce obuwniczej.

Napisała do mnie ostatnio Magda (którą notabene pozdrawiam i dziękuję za zasygnalizowanie problemu!), która zakupiła właśnie w takiej promocji obuwie. Jak wiemy aktualnie w CCC można zwrócić obuwie w ciągu 7 dni od dnia zakupu. Okazało się, że nasza konsumentka mimo dochowania terminu nie mogła zwrócić obuwia. Dlaczego?

Okazało się, że Spółka rabat w ramach CCC Klubu traktuje jako obuwie przecenione, a takowego nie możemy zwrócić. W salonie w moim mieście dowiedziałam się poprzez rzecznika konsumentów dwóch rzeczy:
1)obuwia/torebki nie można zwrócić, ALE można je wymienić na inne,
2)sprzedawczynie w salonie 'dopiero się uczą' tego jak funkcjonuje sklep i same nie posiadają pełnych informacji. (cóż- mamy aktualnie wrzesień 2013, a klub wystartował w sierpniu 2012, czyli funkcjonuje już ponad ROK!)

Dodatkowo przy próbie zwrotu obuwia nasza konsumentka dowiedziała się, że "przy sprzedaży na pewno została poinformowana o tym, że obuwia nie może zwrócić" (a nie została oczywiście poinformowana). Jak wiadomo, nie zawsze można wszystkim sprzedawcom ufać. Są tacy, którzy szczerze powiedzą co i jak, a są tacy, którzy chęć zysku przedkładają ponad wszystko.

W regulaminie CCC Klub nie ma ani pół słowa o ewentualnych wymianach i zwrotach towarów zakupionych z klubową kartą- według mnie jest to sporym błędem ze strony Spółki. Konsument powinien mieć jasną i pełną informację o tym jak działa Klub, jak wyglądają zwroty i wymiany, czy są w ogóle możliwe. W mojej ocenie osoba, która należy do takiego klubu powinna mieć więcej możliwości, bo posiadając taką kartę jest w pewnym sensie klientem uprzywilejowanym.

Jedyna przestroga- zapisując się do jakiegokolwiek klubu zapoznajmy się szczegółowo z jego regulaminem, warunkami funkcjonowania, dopytajmy sprzedawcę, bo to on powinien umieć rozwiać nasze wątpliwości i posiadać stosowną wiedzę.

piątek, 20 września 2013

Przegląd ostatnich decyzji UOKiK #1




18.09.2013 - Spółka Ultimo poprzez wysyłanie specyficznych pism zastraszała dłużników, poprzez co wywierała na nich niedozwoloną presję. Przedsiębiorca zobowiązał się do zaprzestania powyższych praktyk wobec czego uniknął kary finansowej.

19.09.2013 - W Kolejach Mazowieckich reklamację mógł złożyć tylko pasażer, który posiadał imienny bilet. Przedsiębiorca zobowiązał się do zaprzestania powyższych praktyk wobec czego uniknął kary finansowej.

20.09.2013 - Vision Express  pozwalał na zwrot produktu zakupionego przez internet tylko jeśli był on nieużywany i nieodpakowany. Kupując przez Internet, konsument nie ma możliwości obejrzenia i sprawdzenia produktu, dlatego ma prawo to zrobić po odebraniu przedmiotu – w ramach tzw. zwykłego zarządu. Oznacza to, że można otworzyć opakowanie, aby przymierzyć okulary lub sprawdzić, czy dostarczono soczewki o odpowiedniej mocy. W takiej sytuacji nie traci prawa do odstąpienia od umowy. Prezes UOKiK nałożyła na firmę karę w wysokości 360 tysięcy złotych.

piątek, 6 września 2013

Reklamuj żywność, bo... masz do tego prawo!

Ile razy zdarzyło się Wam kupić mleko, które było kwaśne czy spleśniały jogurt? A może czekoladowe cukierki z... larwami? Ten ostatni przypadek dość ekstremalny, ale mój własny. Niestety, nie reklamowałam, bo to było dość dawno, nie znałam przepisów i po prostu wyrzuciłam je do śmieci- teraz, mając wiedzę, już bym nie odpuściła ;-) Ale, przejdźmy do rzeczy.


(Źródło: opiekunki.interkadra.pl)


Na podstawie powyższego rozporządzenia mamy możliwość zareklamowania towaru spożywczego pakowanego oznakowanego terminem przydatności do spożycia lub takiego, dla którego nie określa się minimalnej daty trwałości czy przydatności do spożycia.

W terminie 3 dni możemy również reklamować towar sprzedawany luzem (ciastka, cukierki, itp.).

Zawiadomienie o niezgodności towaru z umową powinno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości lub terminu jego przydatności do spożycia, jednak warunek ten nie dotyczy towarów bez określonej daty ważności.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...