czwartek, 16 sierpnia 2012

Słów kilka o abonamencie RTV.

Cały czas wiele osób myśli, że posiadając przykładowo Telewizję n, czy Cyfrowy Polsat, nie muszą płacić abonamentu RTV, bo przecież nie korzystają z państwowej telewizji. Niestety, nie tak to wygląda. Później okazuje się, że taka osoba niepłacąca abonamentu od 2-3 lat dostaje wezwanie do zapłaty od Poczty Polskiej- dlaczego od Poczty skoro przecież abonament ustala KRRiT?! Nie wszyscy to rozumieją, więc w paru słowach postaram się całą sprawę opisać.

Na mocy art. 5.1. ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych („Odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne podlegają, dla celów pobierania opłat abonamentowych za ich używanie, zarejestrowaniu w placówkach operatora publicznego, w rozumieniu ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. - Prawo pocztowe”) Poczta Polska S.A. jako jedyny w kraju operator publiczny wykonuje usługę, na podstawie umowy, na rzecz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji  w zakresie inkasowania, ewidencjonowania oraz egzekwowania należnych opłat. W/w ustawa reguluje kwestie związane z obowiązkiem wnoszenia opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych i na jej podstawie, Poczta Polska S.A. jest uprawniona do żądania wykonania w drodze egzekucji administracyjnej obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz obowiązku uiszczania opłaty abonamentowej.

Do opłat abonamentowych stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie obowiązków o charakterze pieniężnym, które to przepisy stanowią  podstawę do stosowania egzekucji administracyjnej po myśli art. 2 § 1 pkt 5 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z marca 2010 roku obecne przepisy kontroli opłacania abonamentu radiowo – telewizyjnego i jego egzekucji są zgodne z Konstytucją RP. Trybunał Konstytucyjny uznał, że zarówno egzekucja opłaty karnej, jak i należności z tytułu zaległego abonamentu są dopuszczalne z punktu widzenia obowiązującego prawa.

Poczta Polska S.A. ma również możliwość przekazywania danych dłużników niepłacących abonamentu RTV do rejestru długów – Poczta Polska S.A. działa jako wierzyciel, tj. osoba prawna, której w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą lub stosunkiem prawnym przysługuje wierzytelność. Dlatego też na Poczcie Polskiej spoczywa obowiązek podejmowania działań zmierzających do egzekwowania zaległości powstałych w związku z nieuiszczaniem opłat abonamentowych. Poczta Polska udostępnia informacje gospodarcze dotyczące wiarygodności płatniczej dłużników na podstawie ustawy z dnia 9 kwietnia 2010 roku o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych (Dz. U. nr 81, poz. 530, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 w/w ustawy Wierzyciel może przekazać do biura informacje gospodarcze o zobowiązaniu dłużnika będącego konsumentem wyłącznie wówczas, gdy są spełnione łącznie następujące warunki:
  1)  zobowiązanie powstało w związku z określonym stosunkiem prawnym, w szczególności z tytułu umowy
o kredyt konsumencki oraz umów, o których mowa w art. 1871 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn. zm.5));
  2)  łączna kwota wymagalnych zobowiązań dłużnika będącego konsumentem wobec wierzyciela wynosi co najmniej 200 złotych oraz są one wymagalne od co najmniej 60 dni;
  3)  upłynął co najmniej miesiąc od wysłania przez wierzyciela listem poleconym albo doręczenia dłużnikowi będącemu konsumentem do rąk własnych, na adres do doręczeń wskazany przez dłużnika będącego konsumentem, a jeżeli nie wskazał takiego adresu - na adres miejsca zamieszkania, wezwania do zapłaty, zawierającego ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych do biura, z podaniem firmy i adresu siedziby tego biura.

W przypadku Poczty Polskiej S.A. stosunek prawny ustanawiający ją wierzycielem powstaje z chwilą rejestracji przez podmiot, czyli abonenta, odbiorników RTV. Opłata abonamentowa jest prawnym obowiązkiem każdego gospodarstwa domowego i każdej firmy, w których znajdują się odbiorniki radiowe i/lub telewizyjne. Posiadanie telewizji cyfrowej typu Telewizja ‘n’, Polsat Cyfrowy czy Cyfra + nie zwalnia gospodarstwa domowego z płacenia abonamentu RTV, ponieważ abonament płacimy za posiadanie odbiornika/ów, a nie za sam dostęp do telewizji. Cała kwota abonamentowa jest przeznaczana na misję publicznych mediów. Z abonamentu utrzymywane jest zarówno publiczne radio, jak i telewizja. Płacąc abonament otrzymujemy również dostęp do bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej, czyli około 20 programów w wysokiej jakości. 
 
I jeszcze jedna kwestia- ustawowe zwolnienia z płatności z abonamentu. Zgodnie z art. 4 ust. 1 Ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 roku o opłatach abonamentowych (Dz. U. nr 85, poz. 728)
Zwalnia się od opłat abonamentowych:
1) osoby, co do których orzeczono o:
a) zaliczeniu do I grupy inwalidów lub
b) całkowitej niezdolności do pracy, na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.2)),
c) znacznym stopniu niepełnosprawności, na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.3)),
d) trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50, poz. 291, Nr 67, poz. 411 i Nr 70, poz. 416);
2) osoby, które ukończyły 75 lat;
3) osoby, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne z właściwego organu realizującego zadania w zakresie świadczeń rodzinnych jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej lub rentę socjalną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub innego organu emerytalno-rentowego;
4) osoby niesłyszące, u których stwierdzono całkowitą głuchotę lub obustronne upośledzenie słuchu (mierzone na częstotliwości 2.000 Hz o natężeniu od 80 dB);
5) osoby niewidome, których ostrość wzroku nie przekracza 15 %;
6) osoby, które ukończyły 60 lat oraz mają ustalone prawo do emerytury, której wysokość nie przekracza miesięcznie kwoty 50 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
7) osoby:
a) które mają prawo do korzystania ze świadczeń pieniężnych z tytułu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.),
b) spełniające kryteria dochodowe, określone w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.),
c) bezrobotne, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 i Nr 70, poz. 416),
d) posiadające prawo do zasiłku przedemerytalnego, określonego w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
e) posiadające prawo do świadczenia przedemerytalnego, określonego w ustawie z dnia 30 kwietnia
2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych (Dz. U. Nr 120, poz. 1252)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witaj! Dziękuję Ci za czas spędzony na moim blogu. Jeśli potrzebujesz porady konsumenckiej w ramach moich możliwości i umiejętności chętnie Ci pomogę :-) Pozdrawiam,

Strange Cake.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...