W poniedziałek, 26 listopada startuje kampania społeczna „Nie daj się
nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa
na ryzyka związane z zawieraniem umów finansowych, w tym przede wszystkim z zaciąganiem wysoko oprocentowanych
krótkoterminowych pożyczek, tzw. „chwilówek”, oraz z korzystaniem z usług finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa.
Akcja społeczna jest współorganizowana
przez siedem instytucji publicznych: Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Komisję
Nadzoru Finansowego, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości,
Narodowy Bank Polski, Policję oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Wszyscy obywatele powinni zdawać sobie sprawę z zagrożeń płynących z
niefrasobliwego zawierania umów pożyczkowych i mieć wiedzę umożliwiającą
dokonanie rzetelnej oceny takich ofert. Zbliżający się okres przedświąteczny to
czas szczególnie agresywnej kampanii reklamowej zachęcającej do korzystania z
szybkich pożyczek (na dowód, bez zabezpieczeń). Klienci firm oferujących tego
typu usługi finansowe są często nieświadomi, że rzeczywiste roczne
oprocentowanie „łatwych pieniędzy” może sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy
procent. Potencjalni pożyczkobiorcy ulegają pokusie zdobycia „szybkiej gotówki”
nie zdając sobie sprawy z konsekwencji wynikających z podpisania pozornie prostej
umowy pożyczkowej, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do utraty
dorobku życia.
“Z badań przeprowadzonych na
zlecenie UOKiK w tym roku wynika, że 20 proc. konsumentów w ogóle nie czyta
umowy pożyczki przed jej podpisaniem. Brak wiedzy o przysługujących prawach i
nieznajomość warunków, na jakich będzie spłacane zadłużenie, mogą narazić słabszych
uczestników rynku na poważne konsekwencje finansowe. Dlatego Urząd Ochrony
Konkurencji i Konsumentów wraz z innymi instytucjami zaangażowanymi w kampanię,
będzie zachęcał konsumentów do uważnego czytania warunków zawieranych umów oraz sprawdzenia kontrahenta, z którego usług korzystają.
Liczymy, że dzięki tym wspólnym działaniom konsumenci będą podejmować świadome
i najlepsze dla siebie decyzje w sprawach finansowych” – mówi Małgorzata
Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Z bohaterami kampanii może zidentyfikować się prawie każdy. Przykładem
jest pani Krystyna, która zastanawiała się nad zaciągnięciem pożyczki na Święta
Bożego Narodzenia w wysokości czterech tysięcy złotych. Ostatecznie się na nią
nie zdecyduje, ale na stronie internetowej kampanii www.zanim-podpiszesz.pl będzie można
śledzić, jak każdego dnia zwiększałby się jej dług, a wraz z nim stres i
frustracja.
Za pośrednictwem tej witryny będzie można również zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa na rynku finansowym, poznać cztery zasady bezpiecznego zaciągania pożyczek, użyć kalkulatorów finansowych, dowiedzieć się jak niebezpieczne kruczki prawne są stosowane w umowach oraz uzyskać dostęp do kluczowych aktów prawnych.
W ramach kampanii w stacjach telewizyjnych i radiowych będą emitowane spoty
informacyjne przetłumaczone na język migowy oraz opatrzone wyraźnymi napisami,
dzięki czemu będą one dostępne dla szerokiej publiczności. Ponadto do milionów
Polaków zostaną wysłane broszury informacyjne i edukacyjne zawierające podstawy
wiedzy o finansach osobistych. Wszystkie materiały zawierają rekomendacje
działań – tzw. cztery zasady bezpieczeństwa, o których należy pamiętać przed wzięciem
pożyczki lub zainwestowaniem pieniędzy. Dodatkowo, pod bezpłatnym numerem
infolinii Komisji Nadzoru Finansowego (tel. 800 290 479) będzie można
uzyskać informacje, które podmioty są objęte nadzorem finansowym.
Akcję wspierają media publiczne i katolickie. Do udziału w kampanii
zostały także zaproszone media komercyjne i liczni partnerzy społeczni, m.in.
Episkopat, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Polskie Koleje Państwowe i Naczelna
Izba Aptekarska, którzy wesprą akcję poprzez dystrybucję materiałów
informacyjno-edukacyjnych. Specjalnie dla nauczycieli przedmiotów ekonomicznych
(np. podstaw przedsiębiorczości) przygotowane zostaną scenariusze lekcji dla
gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych dotyczące problematyki
poruszanej w ramach akcji.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do wsparcia kampanii społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim
podpiszesz”.
Cztery zasady bezpiecznego
zaciągania pożyczki to:
* Sprawdź wiarygodność firmy.
* Policz
całkowity koszt pożyczki.
* Dokładnie
przeczytaj umowę.
* Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz.
Więcej informacji: www.zanim-podpiszesz.pl
Źródło: www.uokik.gov.pl
offtop:
OdpowiedzUsuńWitam Cię na blogu konsumenckim Korzystne Zakupy :)
przy okazji - twój blog przyjęliśmy do naszego katalogu http://blogi-konsumenckie.blogspot.com/, gdzie polecamy znajomych prowadzących podobne bogi
będziemy zaglądać do Ciebie częściej :)
Hej! Właśnie widziałam- serdecznie dziękuję za dodanie i za chęć promowania w pewien sposób mojego bloga. :)
UsuńNo niestety różnego rodzaju chwilówki, jak również polislokaty to zmora 2012 r.
OdpowiedzUsuńMam nadzieję, że nowy rok będzie lepszy pod tym względem.
Tak w ogóle to ciekawy blog w bardzo zbliżonej mi tematyce.
Pozdrawiam
Krzysztof Lehmannn
konsumentwsieci.pl
Święta prawda! Już raz się przejechałam na takim podpisywaniu "a bo to zaufana firma" :/ grr,.. Na samo wspomnienie zła się robię. Nakręcili coś potwornie w umowie aby jakieś ulgi podatkowe dla siebie zyskać, a dla mnie to aby problematyczne było :/
OdpowiedzUsuń