Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dniu dzisiejszym opublikował artykuł odnośnie sezonowych wyprzedaży, który pozwalam sobie zacytować poniżej.
W czasie sezonowych wyprzedaży klienci powinni pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
Po pierwsze – porównujmy oferty
różnych sklepów, zastanówmy się czy rzecz, którą wkładamy do koszyka
jest nam faktycznie potrzebna. Warto krytycznie oceniać kolorowe
ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla nas okazją.
Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do
produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić albo
okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej
opłacalny.
Po drugie – pamiętajmy, że nie
możemy zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał
nam się podobać. Zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia
towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na
inny. Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca mimo braku
takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta. W niektórych sklepach
(szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu konsumenta do marki)
wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad i
jest to dobry gest w stosunku do klientów.
Po trzecie – nie zapominajmy o paragonach lub innych dowodach
zakupu – są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z
przedsiębiorcą.
Po czwarte –jeślikupiliśmy
wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Sprzedawca
odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata. Reklamację składamy w
sklepie – najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja,
wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to
producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest
dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń.
Po piąte – jesteś chroniony
również na zagranicznych wyprzedażach.Wielu miłośników wyprzedaży
skorzysta z sezonowych przecen w trakcie wakacyjnego wypoczynku za
granicą. Coraz popularniejsze są również specjalne wyjazdy na atrakcyjne
zakupy do europejskich miast, takich jak Mediolan, Londyn czy Paryż.
Wybierając się za granicę warto wcześniej sprawdzić terminy wielkich
obniżek. Na przykład we Włoszech wyprzedaże zaczynają się na początku
lipca i trwają 30 dni, w Grecji daty wyprzedaży ustala co roku
ministerstwo, natomiast w Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Polsce
odbywają się one w dowolnych terminach.
Po szóste – masz prawo do bezpłatnej pomocy. Sklep odrzucił
reklamację? Klienci sklepów uzyskają bezpłatną pomoc w dochodzeniu
swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 0 800 007 707 czynnym od pn. do pt. od 9.00 do 17.00. Ponadto, konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów. Nieprawidłowości w zakresie organizowania promocji można także zgłaszać do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.
Wybrane grzechy sprzedawców podczas sezonowych wyprzedaży:
Pycha - nasze promocje są
najatrakcyjniejsze dla ciebie, ostatnie dni wyprzedaży. Wywieszki,
bilbordy często informują o korzystnych warunkach wyprzedaży sezonowej
dotyczącej całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru
jest objęta promocją. Warto odwiedzając sklepy podczas dokonywania
zakupów dokładnie zapoznać się z obowiązującą ceną.
Chciwość – cena cenie nie jest
równa. Sprzedawcy podają często zawyżone nieprawdziwe ceny dotychczasowe
czy oferują w promocji wyroby, po cenie identycznej jak przed okresem
promocyjnym, tym samym wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując im, że
kupując dany produkt w promocji, zaoszczędzają.
Nieumiarkowanie w obliczeniach.
Zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami
zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych.
Pamiętaj - cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W
związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.
Źródło: www.uokik.gov.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Witaj! Dziękuję Ci za czas spędzony na moim blogu. Jeśli potrzebujesz porady konsumenckiej w ramach moich możliwości i umiejętności chętnie Ci pomogę :-) Pozdrawiam,
Strange Cake.