Paragon jest jednym z dowodów zakupu, które zobowiązany jest nam wystawić sprzedawca podczas zawierania z nim transakcji kupna- sprzedaży. Dowodem zakupu może być również faktura, wyciąg z konta bankowego, czy też potwierdzenie płatności kartą. Dokument taki przyda się nam, gdy okaże się, że zakupiony towar jest niezgodny z umową, czyli dotknięty wadą. Bez dowodu zakupu konsumentowi będzie ciężko zarówno dochodzić swoich praw jak i udowodnić, że kupił towar w konkretnym miejscu.
Reklamacja bez paragonu?Każdą zakupioną przez nas rzecz, która posiada wady możemy reklamować. Reklamację składamy u sprzedawcy zazwyczaj na specjalnym formularzu oraz przedkładamy dowód zakupu danego towaru- niekoniecznie musi to być paragon, przykładowo gdy go nie posiadamy, a mamy wydruk potwierdzający płatność kartą sprzedawca, powinien uznać go jako dowód zakupu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwraca uwagę na bezprawne postanowienia zawarte w regulaminach sklepów, które wyłączają możliwość przedstawienia innego dowodu zakupu niż paragon. Każdy konsument powinien mieć jasną, rzetelną i niewprowadzającą w błąd informacją o przysługujących mu prawach.
Zwrot zakupionego towaru?
Możliwość zwrotu lub wymiany na inny towaru zakupionego w sklepie, który nam się jednak nie podoba uzależniony jest i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Warto pamiętać, że w takim przypadku sprzedający może nałożyć na nas dodatkowe obowiązki- na przykład oprócz towaru może żądać oryginalnego opakowania, kompletu metek, jak również paragonu. Coraz więcej sklepów dopuszcza możliwość zwrotu towaru w określonym przez siebie terminie.
Podatki
Otrzymanie paragonu to prawo konsumenta i podatnika, ponieważ paragon to potwierdzenie, że kwota podatku naliczonego w cenie zakupionego towaru trafi do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.
Gdy masz problem ze sprzedawcą
Gdy nie otrzymaliśmy paragonu od sprzedawcy, powinniśmy zgłosić ten fakt Urzędowi Kontroli Skarbowej. Natomiast, gdy mamy problem z zakupami, odrzuconą reklamacją możemy liczyć na bezpłatną pomoc u rzeczników konsumentów. Ponadto poradę prawną można uzyskać dzwoniąc pod darmowy numer infolinii konsumenckiej 800 007 707.
Pamiętaj!
Biorąc paragon fiskalny:
- ułatwiasz sobie złożenie reklamacji,
- masz możliwość porównania cen,
- wspierasz uczciwą konkurencję,
- masz pewność, że nie zostałeś oszukany,
- zmniejszasz szarą strefę.
www.uokik.gov.pl
zawsze biorę paragon, ale w domu jeszcze tego samego dnia przeważnie ląduje on w koszu na śmieci...
OdpowiedzUsuńJa chowam tylko paragony od tych droższych rzeczy, które kupuję, tzn. sprzęt, buty, spodnie :)
OdpowiedzUsuńZawsze warto mieć i schowac na wszelki wypadek
OdpowiedzUsuń